NieuwsHUKAs

Sinds begin oktober is de website National Actieplan Huidkanker beschikbaar: www.nationaalactieplanhuidkanker.nl

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland. De Stuurgroep Huidkanker Zorg heeft een actieplan uitgebracht en zorgt ervoor dat deze maatregelen ook worden uitgevoerd. Bekijk meer op hun website (met mooie foto's van onze voorzitter Jaap Touw!)

Voor alle huidkankerpatiënten de beste zorg!

Daarom zijn er recent zeven zorgpaden ontwikkeld, om de zorg voor huidkankerpatiënten te stroomlijnen. Deze zijn beschikbaar voor dermatologen uit het hele land.

Rick Waalboer-Spuij en Anke Lecluse hebben dit onderzoek gedaan en leggen in dit artikel uit hoe ze tot deze zorgpaden zijn gekomen.

Afgelopen zaterdag 8 oktober 2022 heeft de eerste Huidkanker Contactdag plaatsgevonden. In het sfeervolle Spoorwegmuseum in Utrecht kwamen huidkankerpatiënten en professionals samen om hun verhalen te delen. Het was een interactieve dag met verschillende sprekers en veel ervaringsuitwisseling. We kijken terug op een succesvolle dag! Met dank aan alle vrijwilligers, sprekers en bezoekers die deze dag tot een succes gemaakt hebben!

Waarom is het verstandig om je huid regelmatig te checken? En hoe kun je dit het beste doen?

Het is verstandig om je huid regelmatig te controleren op veranderingen, zoals kleurveranderingen, moedervlekken die van vorm veranderen of gaan jeuken of ruwe plekjes die ontstaan. Vooral op de plekken die veel in de zon komen. Dit kan wijzen op (een voorstadium) van huidkanker. En als je er snel bij bent kun dit goed behandelen!

In dit artikel kun je lezen hoe je het beste je huid kunt checken.

Afgelopen zaterdag waren wij aanwezig op de de Dag van de Huidtherapeut.

We hebben zelf een aantal presentaties gevolgd, daarnaast waren wij aanwezig met een digitale stand!

Al met al een leerzame en interessante dag.

Gelukkig heb je je wenkbrauwen nog!’

– Een voorbeeld van een opmerking waar je mee te maken kunt krijgen als je (huid)kanker hebt of hebt gehad.

Hoe ga je daarmee om en wat kan er beter wel of niet gezegd worden? Erik Muller, oud-internist-oncoloog heeft veel verschillende ervaringen en uitspraken voorbij horen komen van zijn patiënten en schreef hier een boek over.

Tijdens de contactdag op 8 oktober in Het Spoorwegmuseum komt hij hier meer over vertellen.

Ben je hierin geïnteresseerd? Meld je dan nu aan! Deelname is geheel gratis en aanmelden kan via de volgende link: https://www.hukas.nl/nieuws/hukas/386-hukas-huidkanker-contactdag-op-8-oktober-2022

Tot dan!

De consumentenbond heeft 3 apps getest die plekjes van de huid kunnen scannen en daarna kunnen aangeven of het een verdacht plekje is of niet. Uit de test kwam naar voren dat deze apps niet altijd de goede diagnose geven. Plekjes worden vaak onterecht beoordeeld als verdacht. De geteste apps Huidmonitor, Medgic en SkinVision waren getest door 21 proefpersonen die in totaal 45 plekjes hebben gescand. Daarna beoordeelden twee dermatologen. Volgens de dermatologen waren 2 van de 45 plekjes om huidkanker. Lees hier het hele artikel.

Gebruik je een app om verdachte plekjes te checken? Wij raden aan om altijd je (huis)arts te laten beoordelen bij twijfel!

Er zijn nog plekken vrij voor de vaartochten georganiseerd door VaarKracht!

Stichting VaarKracht biedt kankerpatiënten een zorgeloze dag op het water aan, zodat ze zich even een moment geen patiënt te hoeven voelen. Voor de twee laatste groepsvaartochten op 30 september (Amersfoort) en 8 oktober (Huizen) zijn er nog plekken vrij!

Wil je mee, lees meer over de mogelijkheden op www.vaarkracht.nl