NieuwsIn de media

Hoe werkt de factor van een zonnebrandcrème? Hoe vaak moet je smeren? En hoeveel moet je smeren?

Bekijk deze video van het televisieprogramma Kassa en leer alles wat je moet weten over zonnebrandcrème!

Zonnebrand en ongecontroleerd zonnebaden buitenshuis, met verhoogde blootstelling aan UV-stralen, kan het risico op huidkanker verhogen. Lichte huidtypes en genetische aanleg lopen meer risico. Aan de andere kant draagt ​​matig en uitgebalanceerd zonnebaden niet alleen in hoge mate bij aan een gezonde levensstijl, maar voorkomt het ook de ontwikkeling van kwaadaardige melanomen met de aanmaak van vitamine D. In het artikel van C2W LabNews wordt dit nader toegelicht.

AI-MODELLEN VOOR TRACEREN HUIDTUMOREN

Dr. Willeke Blokx en collega’s hebben financiering ontvangen voor onderzoek naar huidtumoren. “Bij een aantal huidtumoren is het belangrijk snel vast te stellen of ze goedaardig of kwaadaardig zijn”, aldus Blokx. Lees het artikel van icthealth.nl.

Soms, als de zon door het raam schijnt, schroeit hij zo hard op je huid dat het voelt alsof je aan het verbranden bent. Maar kan dat eigenlijk: door een raam heen verbranden? Lees verder in het artikel van Radar.

Uit de kankerregistratie blijkt een verbluffende stijging van het aantal gevallen van huidkanker. Er zijn 70.000 nieuwe patiënten met huidkanker per jaar, dat bracht IKNL eind 2019 in het rapport ‘Huidkankerzorg in Nederland’. Lees het artikel in Planet Health

#dehuid #huidkanker #zonneschade

Voor LINDA ’S Vakantieboek (verschijningsdatum in juni) willen we een serie gaan maken over 6 vrouwen (4, vrouwen, 2 mannen kan ook) die huidkanker in hun gezicht hebben gehad.
Het gaat om een mooi portret van hun gezicht (LINDA werkt met de beste fotografen) waarop de gevolgen van de huidkanker goed te zien is.

Leeftijd mag van jong tot oud, belangrijk is dat je goed kunt zien dat ze huidkanker gehad hebben.

Insteek: hoe heb je ontdekt, de impact op je leven, of je bang bent voor de zon, durf je nog wel op vakantie?

Het microbioom, de collectie van micro-organismen die in onze darm leven, kan de effectiviteit van de behandeling van kanker met immunotherapie beïnvloeden. Dit blijkt uit onderzoek van onder andere het UMCG in Groningen.  Lees het hele artikel in de Groninger Internet Courant.

Onze voorzitter werd geïnterviewd door MedNet over de patiëntenorganisatie voor mensen met niet-melanoom huidkanker. De stichting bestaat sinds november 2019. Voorzitter is Jaap Touw, zelf al lange tijd huidkankerpatiënt. Een gesprek met een van de initiatiefnemers van de HUKAs. Lees meer...